WORLD SPEECH DAY – NÅGRA TIPS FÖR DIG SOM TALAR INFÖR PUBLIK

I dag fick jag möjligheten att tala om ett av mina favoritämnen på radio då Kike Bertell intervjuade mig om retorik och konsten att tala inför publik i Vega Söndag. Uppiggande att få något annat att tänka på än coronaviruset, speciellt då jag varit lite förkyld och hållit mig hemma sedan tisdagen och – precis som många andra – lär fortsätta hållas mest hemma på obestämd tid. Lite nervös var jag nog innan, men Kike var precis så proffsig och bra på att få mig att slappna av som jag hade trott.

Här hittar du inslaget i Vega Söndag. Intron till delen om World Speech Day börjar vid ca 25 min och jag kommer med vid ca 30 min. Edit: Inslaget är inte längre tillgängligt.public-speaking-3926344_1280

Image by Irina L from Pixabay

Jag blev så ivrig av att ha tänkt till lite extra kring retorik och att tala inför publik att jag tänkte passa på att dela med mig av ett par tips.

ANPASSA TILL PUBLIKEN

Då vi ska hålla en presentation eller en föreläsning är det lätt hänt att vi börjar med att fundera på vad vi vill säga och listar ett antal punkter som vi vill ta upp. Inget fel på det, men vi glömmer ofta att det viktigaste är att vi funderar på vem vi ska tala till. Vad behöver just den här publiken veta? Vad är intressant för dem? Hur får jag dem att vilja lyssna? Fokus ska alltså vara på åhörarna och vad som är relevant och viktigt för dem.

Det första steget är lära känna din publik. Ta reda på så mycket som möjligt om dem. I vilken ålder är de? Hur ser könsfördelningen ut? Vad jobbar de med? Utbildningsbakgrund? Varför är de där, det vill säga har de valt att komma och lyssna på dig eller är de ”tvungna” att delta? Vad vet de om ämnet du ska tala om? Allt det här och mycket mera påverkar både ditt budskap och ditt innehåll, vilken referensram du använder, vilka exempel och anekdoter som passar in.

Alla har vi säkert upplevt talare som plockar fram en gammal presentation och helt tydligt inte har koll på vem som sitter i publiken. Eller någon som har en tydlig rubrik, men inte håller sig till rubriken utan i stället försöker sälja in sina tjänster trots att det inte alls passar i situationen. Om du då jämför det med en talare som har gjort sin läxa, som vet vem hen talar till och har anpassat sin presentation efter det blir skillnaden i hur du som åhörare upplever det väldigt stor. Du kanske inte ens lägger märke till det om talaren har gjort sin läxa, det bara fungerar, men du märker definitivt om talaren nonchalant drar fram en gammal presentation.

Min avsikt är inte att säga att du alltid måste börja från noll, som talare kan du absolut använda dig av det du har gjort förut, men se till att uppdatera datum och målgrupp om du har det utskrivet på din presentation. Och anpassa innehållet enligt den tid du har till ditt förfogande och vem du talar till.

VAD ÄR DITT BUDSKAP?

En annan sak som det lönar sig att sätta lite extra tid på är att komma fram till vad ditt egentliga budskap är. Vad är det du vill säga och vad är det du vill att publiken ska ta med sig? Jag märker ofta att det också i många bra presentationer kan bli lite oklart vad det egentliga budskapet är, det kanske drunknar i en mängd olika punkter som lyfts fram. Själv har jag kämpat ganska mycket med att komma fram till vad mitt budskap är i olika sammanhang, det är inte något som har kommit naturligt för mig. Men då jag har lyckats komprimera mina tankar till ett konkret budskap har det blivit mycket lättare att bygga upp helheten och skapa en röd tråd.

Hur hittar du då ditt budskap? I de allra flesta fall har du ett tema eller en rubrik att utgå från då du ska hålla ett anförande. Och det är en bra början, men det behövs mera. Då du ska formulera ditt budskap är det bra att utgå från vad du har för målsättning med din presentation eller din föreläsning. Vill du informera, uppmana till handling, inspirera eller underhålla? Då du har ditt tema och är klar med vad din målsättning är gäller det att fråga dig själv: Vad är det du egentligen vill säga? Vad är det du vill att publiken åtminstone ska ta med sig från ditt anförande? Och bolla sedan det här tills du har lyckats formulera det kort och koncist så att det är lätt för publiken att ta det till sig och komma ihåg det.

Ditt budskap fungerar sedan som den röda tråden i ditt anförande. Din inledning ska koppla ihop med ditt budskap. Exemplen du väljer, historierna du berättar och din argumentation ska också hänga ihop med och stöda ditt budskap. Och var inte rädd för att upprepa ditt budskap. Upprepningar kan vara ett otroligt effektivt retoriskt verktyg (tänk bara på upprepningarna i Martin Luther Kings kända I have a dream-tal) och du hjälper samtidigt åhörarna att komma ihåg ditt budskap.

DÅ ALLT FLYTTAR ONLINE…

För många är det ju distansarbete med möten, föreläsningar och undervisning på distans som gäller just nu och det kan kännas både utmanande och lite spännande, både för dem som ska delta och för dem som håller i trådarna. Tipsen här ovanför är inte specifikt anpassade för virtuella presentationer, men fungerar precis lika bra i det sammanhanget. För också om du talar till din publik online är det viktigt att du vet vem du talar med och att du har ett tydligt budskap.

Jag har deltagit en hel del i onlinekurser och föreläsningar och har också själv hållit en kurshelhet online, men jag är ingen större expert på det. Jag har ändå märkt att det är många som har delat med sig av tips och råd för virtuella kurser och möten och jag ska försöka samla lite info och länkar här på bloggen för dig som står inför nya virtuella utmaningar.

Dela det här inlägget